tisdag 7 juli 2009

Hello Helsinki, tell me how you feeling

Nyss hemkommen från staden som grundades år 1550 och som är Finlands huvudstad sedan år 1812 med en folkmängd på 560 000 invånare kastade jag ihop en sallad på kokt finsk färskpotatis, romansallad, avokado, finska tomater, rostade solrosfrön, olivolja, grovmalen svartpeppar och bergssalt.



Slängde glupskt i mig maten, staden väntar på att bli fotad,
massor av fina motiv...aj, aj, aj ska bara vila benen lite, puh så trött man kan bli av att spatsera omkring, det känns i fötterna...


...haha, jag med mitt helsnurriga lokalsinne går enorma extravändor men det gör inget. Än så länge. Helsingfors är en liten kompakt stad, nära till allt överallt och samtidigt väldigt internationell, frisk luft, vacker gatubild och framförallt-- R-E-N-T!

Om ett lands huvudstad lyckas med att hålla såhär rent och fint så borde ju alla andra städer också kunna det tycker man, eller?

Hämtade sockerfri ananansjuice från dendär tyska matvarukedjan som jag inte har lust att göra gratisreklam för men som har roffat åt sig enorma marknadsandelar, billigt är det att handla där om man skall köpa bananer, champinjoner, juice och sånt men sen får man passa sig för vissa grejer är plötsligt mycket dyrare än i ordinarie butiker.

Allergiprodukter är oftast några hundra procent dyrare men här kommer jag väldigt lindrigt undan med den sockerfria juicen som kostar 1.09 € för en liter. Inga tillsatsämnen heller för den delen. Det existerar knappt någon juice som producenten inte har tryckt ner socker, citronsyra plus en oändlig radda av en massa annat som jag aldrig förstått vad det skall vara bra för...

Helsingfors har tydligen kvalat in som världens dyraste huvudstad och den första prischocken lät inte vänta på sig. Mer om det sen...

1 kommentar:

John sa...

Wow... Very unique blog.
Fantastic pictures.

I like your blog.

Please visit:
http://bali-digitalworld.blogspot.com

Keep blogging.
Have a great day.