söndag 5 juli 2009

Afrikas Drottning i Helsingfors



Häng med, nu sticker jag till västafrika för att göra en allergivänlig kokbok av västafrikanska råvaror, sätta upp en fotoutställning av mina snöbilder men också för att göra det jag mest av allt älskar-- dansa!



Klart hunden skall med till Afrika. Här är vi på nattåget från Torneå på väg till Afrika via Helsingfors den 2:a juli 2009.

Det enda som gäller för hunden är en herrans massa transportregler och en och annan vaccination. Min hund heter Venla och jag heter Silja, hon är en tibetansk spaniel, 12 år gammal och jag är en finskfödd dam som snart skall fylla 52. .

Vi lämnar midnattsolens land i finska lappland där jag bott de senaste 10 åren, mellanlandar 4 månader i Finlands huvudstad innan det bär iväg till mörkaste Afrika, till Senegals huvudstad Dakar närmare bestämt.

Förberedelseproceduren inför en sådan speciell resa är ganska omfattande så därför flyttar jag till Helsingfors helt enkelt. Det blir så mycket enklare och underlättar avsevärt, inte minst på grund av flitiga besök på vaccinationscentraler för både hunden och mig.



Jonas, min 23-åriga son som bor i Helsingfors möter oss på järnvägsstationen nästa morgon.

Livet som allergiker kan för många vara enormt komplicerat, som i mitt fall då jag måste ta med mig min egen mat och samtliga hushållsartiklar när jag reser. Det blir mycket packning vågar jag lova.



Därefter gäller total allergisanering av sonens kök..

Jag hyr ett eget rum hemma hos honom men vi delar kök. Eftersom vi bott ihop i över 20 år och han är uppvuxen med en superallergisk mamma så vet han vad som gäller utan att jag behöver förklara

Bloggen är dock först och främst tänkt som en spännande reseberättelse men som samtidigt ger insyn i mitt liv som allergiker med allt vad det innebär. Västafrikanska råvaror har enormt mycket att tillföra en så strikt diet som jag tvingas att hålla helt utan mjöl, mjölk, laktos, soja, ägg, tillsatsämnen, socker, jäst och diverse annat smått och gott...



Jordgubbstårta är ett minne blott, en klar favorit från förr.

Dessbättre tål jag jordgubbar igen, var hyperöverkänslig i flera år men grädden, sockret och alla ingredienserna till tårtbotten är nix-pix, ägg, mjöl, socker, smör, you name it...no way!

Men eftersom jag är en himla trevlig, rolig och glad optimist och enormt kreativ och dessutom otroligt uppfinningsrik så har jag gett mig sjutton på att en vacker dag skall jag minsann lyckas med konststycket att göra en "västafrikansk jordgubbstårta" som är helt fri från gluten, mjölk, mjöl och ägg. Hm, undrar hur jag kommer att lyckas med "vispgrädden"? Vi får se.

Massor av nya spännande och inspirerande recept kommer hur som helst att få se dagens ljus iallafall...vänta bara...

Hälsningar Afrikas Drottning

4 kommentarer:

Kicki sa...

Du är så kreativ,vilket du var redan förr, du vågar mer än många, går din egen väg, ( som jag ) positiv, skall gärna följa dig här i bloggen...
Kram från din vän Kicki

Artist Silja Sjödin sa...

Tack för hälsningen Kicki, kul at ha dig med här i bloggandet, kramisar från Afrikas Drottning

Anonym sa...

Hej Silja! En blogg till? Eller har du avslutat de andra? Du har en energi som ingen annan!!! I´m with you, wherever you go!!

Artist Silja Sjödin sa...

Hej och tack Anonym!

Vad trevligt att höra ifrån dig även om jag inte har en aning om vem du är :O)

Afrikas Drottning blev till när jag flyttade till Helsingfors. Nej, de andra är inta avslutade, bara lååånga uppehåll...hälsningar Silja